Nastanek tega članka so spodbudile moje sledilke na Instagramu, ko jih je v anketi kar 64 % glasovalo, da nimajo pojma, kaj pomenijo številke v statistiki obiska spletne strani.
Poznavanje in razumevanje spletne analitike je ključno za sledenje uspešnosti spletne strani in razumevanje uporabniškega obnašanja, saj nam to omogoča sprejemanje boljših odločitev ter izboljšavo spletne strani in uporabniške izkušnje na podlagi dejanskih podatkov.
Spletna analitika in zakonodaja (GDPR)
Preden se poglobimo v podatke in kaj pomenijo, je pomembno, da se zavedamo, da analitika ni popolna in da je zbrane podatke, kot na ostalih področjih, potrebno znati pravilno interpretirati in razumeti odstopanja.
Poleg tega so zakoni varovanja podatkov (v primeru EU predvsem GDPR in lokalno veljavni zakoni) v zadnjih letih precej spremenili način, kako spremljamo obisk spletne strani in katere podatke dejansko lahko zbiramo.
Če se za sledenje obiskovalcem in njihovim dejanjem na spletni strani uporabljajo piškotki in/ali zbirajo osebni podatki, je pred tem potrebno pridobiti njihovo eksplicitno dovoljenje. To pomeni, da obiska ne smemo beležiti dokler privolitve ne dobimo in če obiskovalec privolitev prekliče, moramo s sledenjem takoj prenehati.
Če je spletna stran izdelana v skladu z zakoni, to pomeni, da nam analitika ne bo beležila vsaj dela obiskovalcev in njihovega obnašanja na strani. To je treba vzeti v zakup in upoštevati, če se podatki na spletni strani ne skladajo z nekaterimi zunanjimi podatki, na primer statistiko klikov na družbenih omrežjih.
Katere podatke je dobro spremljati?
Dejanski podatki, ki jih spletna analitika zbira, kako so poimenovani in kje jih najdemo, se razlikuje glede na orodje s katerim izvajamo spletno analitiko. Sploh Google Analytics je v svoji novi verziji (GA4) veliko osnovnih podatkov umaknil iz osnovnih poročil ali jih preimenoval.
Ker je Google Analytics specifično orodje, ki je zdaj bolj kot začetnikom namenjeno poznavalcem, sem v članek vključila vse osnovne pojme, ki jih je uporabljala stara GA različica, so pa še vedno v uporabi pri ostalih orodjih za spletno analitiko, tudi pri platformah za izdelavo spletnih strani (npr. Wix, Squarespace, Shopify itd).
To so najbolj osnovni podatki spletne analitike, ki jih moraš poznati in spremljati na svoji spletni strani in zelo osnovna razlaga, namenjena popolnim začetnicam …
Ogledi strani in edinstveni obiskovalci (pageviews, unique visitors)
Ogledi strani nam povejo, kolikokrat je bila katerakoli stran na naši spletni strani obiskana. Gre za seštevek vseh ogledov vseh strani v določenem časovnem obdobju. Na ravni posamezne strani nam ta podatek pove, kolikokrat je bila obiskana ta določana stran (na primer kontakt). To je običajno najvišja številka, saj ima vsak obiskovalec vsaj en ogled strani, številka se pa veča s tem, ko isti obiskovalec klika po strani in obišče več strani.
Edinstveni obiskovalci so posamezniki, ki so v določenem času obiskali spletno stran. Običajno se ta unikatnost določa na podlagi IP naslova in drugih identifikacijskih podatkov (uporabljena naprava, piškotki, osebni identifikator …).
Zakaj sta ta podatka pomembna?
Spremljanje ogledov strani in edinstvenih obiskovalcev nam pomaga razumeti, koliko oseb obiskuje našo spletno stran in kako pogosto. Edinstveni obiskovalci nam lahko dajo približen občutek velikosti našega občinstva, medtem ko ogledi strani kažejo na priljubljenost določenih strani.
Zapustna stopnja (bounce rate)
Zapustna stopnja je odstotek obiskovalcev, ki spletno stran zapustijo po obisku ene same strani.
Zakaj je ta podatek pomemben?
Visoka zapustna stopnja lahko nakazuje, da obiskovalci na strani ne najdejo tistega, kar so pričakovali ali pa vsebina ni dovolj zanimiva. Če je zapustna stopnja na celotni strani zelo visoka, lahko to kaže tudi na težave v uporabniški izkušnji.
Z analiziranjem tega podatka (še posebej skupaj z nekaterimi drugimi analitičnimi podatki) lahko odkrijemo strani, ki potrebujejo izboljšavo, ali dele spletne strani oz. funkcije, ki jih je treba izboljšati.
Trajanje seje in strani na sejo (session duration, pages per session)
Seja se začne, ko obiskovalce obišče spletno stran.
Trajanje seje je povprečen čas, ki ga je obiskovalec preživel na spletni strani v enem obisku. Seja se samodejno zaključi po določenem času neaktivnosti na spletni strani (običajno 30 minut).
Strani na sejo nam pove, koliko strani je v povprečju obiskovalec obiskal v eni seji. Želimo si, da je ta številka čim višja.
Opomba: Nova različica Google Analytics (GA4) samodejno ne prikazuje števila strani na sejo. Za prikazovanje tega podatka je treba ustvariti posebno poročilo po meri.
Zakaj sta ta podatka pomembna?
Ta podatka nam pomagata oceniti obiskovalčevo angažiranost z vsebino. Če obiskovalci obiščejo več strani in na spletni strani preživijo več časa, to nakazuje, da se jim vsebina zdi kakovostna in veliko vredna. Večja verjetnost je, da bodo takšni obiskovalci postali stranke ali se vrnili na spletno stran.
Izvor obiska (aquisition)
Izvor obiska je eden od najpomembnejših podatkov, saj nam pove od kod izvira ves promet spletne strani. V teh podatkih izvemo, od kod pride na našo spletno stran največ obiskovalcev.
Običajno je izvor razdeljen vsaj na:
1) Organsko iskanje (organic search)
2) Neposreden, direkten dostop (direct)
3) Plačan (paid)
4) Email
4) Napotitev (referral)
5) Družbena omrežja (social)
6) Drugo (other)
Različna orodja lahko imajo tudi bolj detajlno razdelano statistiko različnih izvorov prometa (na primer deljenje plačanega prometa na plačano iskanje in plačane oglase).
Zakaj potrebujemo te podatke?
Razumevanje izvora obiska nam pomaga ugotoviti, kateri kanali nam prinašajo največ obiskovalcev. Tako jim lahko posvetimo več časa in vanje vlagamo več virov. Ko ugotovimo, kateri kanali prinašajo slabši promet, jih lahko optimiziramo ali prenehamo vlagati vanje.
Najbolj obiskane strani
Statistika obiska vsake posamezne strani na spletni strani bo praviloma razvrščena po številu ogledov v izbranem časovnem obdobju. To pomeni, da bodo že na osnovnem seznamu na vrhu prikazane najbolje obiskane strani.
Zakaj potrebujemo ta podatek?
Vedeti moramo, katere strani prinašajo največ prometa in na katerih se največ dogaja. To so strani, ki so našemu občinstvu najbolj koristne, za nas pa tako tudi največ vredne.
Izhodne strani (exit pages)
Izhodne strani so zadnje strani, ki so jih obiskovalci pogledali preden so zapustili spletno stran.
Zakaj potrebujemo ta podatek?
To pomaga ugotoviti, kje uporabniki zapuščajo spletno stran. Če ima določena stran visoko izhodno stopnjo, lahko to kaže na težave ali področja, kjer lahko izboljšamo uporabniško izkušnjo ali dodamo bolj privlačno vsebino.
Čas nalaganja strani (page load time)
Čas nalaganja strani je podatek, ki nam pove, kako hitro se posamezna stran uporabniku naloži. Ker je nalaganje strani odvisno od številnih dejavnikov in na njega vplivajo tudi uporabniki (z napravo, operacijskim sistemom in hitrostjo internetne povezave), lahko imajo te vrednosti precejšnji razpon. Zato v statistiki običajno spremljamo povprečje.
Opomba: Nova različica Google Analytics (GA4) samodejno ne omogoča spremljanja časa nalaganja strani, kot smo bili tega vajeni v stari različici (Universal Analytics). Za beleženje tega podatka je zdaj treba dodati posebno kodo, nastaviti sprožilec in oboje povezati z GA4, kar zahteva napredno znanje in je za večino začetnikov običajno prezahtevno.
Zakaj potrebujemo ta podatek?
Hitro nalaganje spletne strani je ključno za dobro uporabniško izkušnjo. Če se bo posamezna stran predolgo nalagala, lahko obiskovalec izgubi zanimanje in jo zapusti, še preden se le-ta do konca naloži.
Spletni iskalniki hitrost nalaganja strani uporabljajo tudi kot enega od dejavnikov, na podlagi katerega določajo, kako visoko med rezultati iskanja bodo uvrstili spletno stran, zato je čas nalaganja pomemben tudi za SEO.
Idealni čas nalaganja je 0-2 sekundi, sprejemljivo pa je tudi nalaganje do 3 sekund. Strani, ki imajo čas nalaganja daljši, je potrebno tehnično optimizirati in ta čas čim bolj skrajšati.
Razumevanje teh osnovnih podatkov spletne analitike vsakemu lastniku spletne strani omogoča sprejemanje strateških odločitev, ki lahko izboljšajo uporabniško izkušnjo, povečajo angažiranost na strani in spodbudijo konverzije.